A mi iskolánk
“Az iskola dolga, hogy megtanítassa velünk, hogyan kell tanulni, hogy felkeltse a tudás iránti vágyunkat, hogy megtanítson bennünket a jól végzett munka örömére és az alkotás izgalmára, hogy megtanítson szeretni, amit csinálunk, és hogy segítsen megtalálni azt, amit szeretünk csinálni.”
(Szent-Györgyi Albert)
Ráckevén, csodálatos természeti környezetben, a Kis-Duna partján, 1897-ben szentelték fel az egyházközségi összefogással épült katolikus iskolát, melynek védőszentje Szent Imre herceg lett. Az intézmény az államosításig önálló intézményként működött. 2001-ben az iskola felvette a Szent Imre nevet.
Az iskola címerében olvasható három latin kifejezés: caritas, severitas, hilaritas, vagyis szeretet, szigor, humor.
Ez az alapja az iskolában folyó munkának. A szeretet az egyik isteni erény, minden pillanatban áthatja az intézmény életét. A szeretet a pedagógusoktól és munkatársaktól azonban sokszor „láthatatlan csomagolópapírba” rejtve érkezik, amely lehet, hogy csak évek múlva bontható meg.
A szigor mindig nevelő szándékú, sohasem minősít, hanem a tanulási folyamat része, hiszen a cél, hogy becsületes, igaz hittel és értékrenddel felruházott diákok kerüljenek ki az iskolából.
A humor pedig kizökkent a mindennapokból, fontos része az emberi kultúrának, de csak határainak és pontos helyének ismeretében éri el célját.

Ahhoz, hogy a gyermekekből kiegyensúlyozott felnőttek váljanak, hittel, reménnyel és szeretettel kell fordulniuk a világ felé. Az iskolában e három erény követésére buzdítják őket, hogy becsülettel megállják majd helyüket, hitük tanítása szerint szilárd elvek szerint éljenek.
Fontosnak tartjuk, hogy az iskola, ahol a pedagógia manifesztálódik, törekedjen olyan módszerek, eszközök használatára, melyek segítségével a leghatékonyabban érjük el az adott generációs tulajdonságokkal rendelkező diákokat. A legfontosabb és egyben legnehezebb nevelési feladat, hogy a hit segítségével és megerősítésével olyan biztos értékrendet építsünk ki gyermekeinkben, amely egész életükre megfelelő irányvonalat határoz meg.
Iskolánkban a széles körű tevékenységek középpontjában a keresztény hit által közvetített értékek állnak, melyek segítenek érzékenyen és kritikusan szemlélni a világ értékrendjét. Ebből fakadóan a diákok megtanulják leküzdeni az előttük álló akadályokat, fegyelmezettek céljaik elérésében, valamint kreatívak cselekvési lehetőségeikben.
Célkitűzéseink között szerepel, hogy ne társadalmi kötelesség, hanem közösségi élmény legyen a tanulás és tanítás.
Olyan iskolát igyekszünk fenntartani, ahol a pedagógusok, a szülők és a diákok érzékenyek a társas és szociális felelősségvállalás iránt; ahonnan a társadalomban érvényesülni képes, önazonos tanulók kerülnek ki, akik képesek pozitív módon hozzájárulni a társadalom fejlődéséhez.
A katolikus iskolában a nevelés és az oktatás szoros egységben van. Az iskola nevelési programjáról, célkitűzéseiről, pedagógiai alapelveinkről és módszereinkről részletesebb tájékoztatás a pedagógiai programban található.
A János Vitéz Alapítvány iskolánk támogatására jött létre 2018-ban. Küldetésük a diákok támogatása, jutalmazása, a tehetséggondozás, tanulást segítő tárgyi eszközök beszerzése, beruházások támogatása, kirándulások, zarándoklatok, táborok szervezése, kulturális és művészeti programok támogatása, tanulást segítő, stresszoldó tanfolyamok tartása, pedagógusok továbbképzésének támogatása.
tanórán kívüli szabadidős tevékenységek
Ösztönözzük az iskolában a szabadidő (pl. ebéd utáni szünet) tartalmas eltöltését, közös játékkal, kreatív feladatokkal, – ennek érdekében ebben az évben a János Vitéz Alapítvány közel 500.000 forint értékben vásárolt társasjátékokat, valamint kültéri és beltéri kooperatív- és fejlesztő játékokat. Katolikus iskolákban lényeges, hogy a tanulók egymást jó példa adásával ösztönözzék a hitélet elmélyítésére. Tekintsék közösségi programnak a szentmisén vagy lelkigyakorlaton való részvételt.
A nevelőmunka elősegítése céljából az osztályok számára évente legalább egy alkalommal tanulmányi kirándulást szervezünk.
Egy-egy tantárgy néhány témájának feldolgozását, a követelmények teljesítését szolgálják a különféle közművelődési intézményekben, illetve művészeti előadásokon a csoportos látogatások.
A Lázár Ervin program részeként minden, az 1–8. évfolyamon tanuló általános iskolai diák részére tanévenként egyszeri alkalommal ingyenesen biztosítjuk a színházi, tánc- és cirkuszi előadások, komolyzenei hangversenyek, illetve az őshonos állatok bemutatóhelyeinek látogatását szociális helyzettől és lakóhelytől függetlenül.
Iskolánkban az alábbi tanórán kívüli, nem osztálykeretben szervezett foglalkozások választhatók:
- sportköri foglalkozások (labdajátékok, vívás, asztalitenisz)
- tehetséggondozó, felzárkóztató foglalkozások
- túraszakkör
- angolszakkör
- rajz/képzőművészeti szakkör
- informatika-szakkör
- sakk-logika szakkör
– 1-2. évfolyamokon iskolaotthon működik kötelezően (16.00-ig)
– 3. osztálytól napközis foglalkozást, illetve tanulószobát tartunk (16:00-ig, ezután ügyeletet biztosítunk)
Minden évben rendezünk iskolai háziversenyeket elméleti és készségtárgyakból.
Rendszeresen részt veszünk az egyházmegyei, ill. területi versenyeken, találkozókon, rajzpályázatokon, ahol a gyerekek megmutathatják felkészültségüket, tudásukat, emellett fokozottan érzik az iskolai közösséghez való tartozást.
A kommunikációs és a digitális kompetenciák fejlesztése érdekében nemcsak az első évfolyamon jelenik meg az angol nyelv és a digitális kultúra oktatása, hanem a 2-4. évfolyamon is a szabadon tervezhető órák keretéből. Ezen kompetenciák megszerzése nagyban segíti majd a jövőbeni munkaerőpiacon történő jobb elhelyezkedési lehetőségek közötti választást is, ennek érdekében diákjainknak 2021. szeptemberétől várhatóan felmenő rendszerben emelt óraszámban lesz lehetőségük tanulni az angol idegen nyelvet és a digitális kultúra tantárgyat.
Kiemelten kezeljük, hogy a gyermekek fizikai aktivitás iránti igényét kialakítsuk és fenntartsuk. Ennek a tanulási területnek a kiemelt tehetséggondozás mellett legfontosabb célja, hogy életük szerves része legyen az élethosszig tartó fizikai aktivitás. A testnevelés és egészségfejlesztés tanulási terület részeként, a motoros cselekvések keretében a kreativitás fejlesztésének – így a kreatív mozgásnak és a táncnak is – jelentős szerepe van; helyet ad a diákok önálló, alkotó kezdeményezéseinek, önkifejezésének is, valamint remek közösségformáló ereje van. Az alsó tagozatos növendékeink heti egy órában „Így tedd rá” foglalkozásokon vesznek részt. Felső tagozaton tömbösítve sárkányhajózás és egyéb vízi sportok megismertetése is célunk.
A művészeti nevelés sokoldalú és eredményes művelése érdekében iskolánkban a rajzszakkör mellett felső tagozaton filmes műhely működik, valamint együttműködünk a Ránki György Alapfokú Művészetoktatási Intézménnyel és az Ács Károly Művelődési Központtal.
Az iskola könyvtárát folyamatosan fejlesztjük, és törekszünk az internetes oktatási lehetőségek hatékony alkalmazására az erre alkalmas területeken.
Fontos megemlíteni, hogy az iskola minden terme digitális táblával felszerelt, ezen kívül kiváló a megfelelő módszertan megvalósításához szükséges szakmai eszközparkkal rendelkezik.
A 2021/22. tanévtől kezdődően felmenő rendszerben emelt óraszámban kívánjuk tanítani az angol és az informatika tárgyakat.
Az iskola életét meghatározó hagyományok
A hagyományok tisztelete és ápolása híd a múlt, a jelen és a jövő generációja között. Megemlékezünk történelmünk és az egyházi év kiemelkedő eseményeiről. A közösség segítő, támogató ereje mindannyiunk növekedését, fejlődését, gyarapodását előmozdítja. Gyermekek, szülők, nevelők kapcsolatának elmélyítésére szervezzük meg évente az osztálykirándulásokat, a „Családi napot”, a nyári iskolai tábort.
Veni Sancte
Évnyitó szentmisével kezdjük a tanévet. Majd másnap reggel újra benépesül a két hónapja csendes épület. Becsöngetnek.
Szent Gellért-nap
Az egyházi iskolák pedagógusinak védőszentje Szent Gellért, így minden október 24-én kerül sor Székesfehérváron e nap együtt ünneplésére. Ilyenkor az egyházmegye pedagógusai közös szentmisén vesznek részt, mely után püspök atya mindenkit vendégül lát egy kis szerény agapé keretében. E napon kerül sor az egyházi iskolák kiemelkedő munkát végző pedagógusainak megjutalmazására.
Szent Imre-nap
Iskolánk névadójának a napja. Ekkor rendezzük meg évről évre a Szent Imre Diáknapot.
Mikulás
December 6-án megérkezik iskolánkba is a várva várt Mikulás, akit krampuszai kísérnek.
Szentcsalád-járás
December elején indul el a Szentcsalád, és napról napra más osztályba költözik. Az első alkalommal iskolánk pedagógusai a 8. osztályosoknak viszik a Betlehemet a “Szállást keres a Szent Család” ének kíséretében. Ott közös imádkozás után átadják az osztálynak, akik másnap továbbviszik egy alsóbb évfolyamnak. Így karácsonyig körbejár a Szentcsalád iskolánk osztályaiban.
Közös karácsony
A reggelt a templomban a roratéval kezdi az iskola közössége. Ezután családias, meghitt hangulatban ünnepelnek az osztályok. A nap végén az iskola egésze egy közös karácsonyi műsoron vesz részt.
Farsang
Február elején szülők és gyerekek közösen gondolkodnak, mi legyen a farsangi jelmez, hogyan készüljön el a maskara. Ilyenkor elfoglalják a tornatermet a kedvenc figurájuk bőrébe bújt gyerekek. Ezt követi a táncos-zenés mulatság.
Iskola-előkészítő
A leendő elsős tanító nénik heti rendszerességgel tartanak játékos foglalkozásokat nagycsoportos ovódásoknak.
Osztálykirándulások
Május végén zajlanak a kirándulások, melyek lehetőséget nyújtanak az osztályközösségek összekovácsolódásához.
Ballagás
Minden osztály hozzájárul ennek a napnak az emlékezetessé tételéhez. Virágba borul az iskola, a végzősök körbejárják az épületet, elköszönnek az iskolától. A ballagás szentmisével záródik.
Te Deum
Tanévzáró szentmise és bizonyítványosztás az egész iskolának együtt.