“molyolás” a 4.a. osztályban
A projektoktatás egy olyan oktatásszervezési forma, amelyben a tanítási anyagot egy kiválasztott téma köré csoportosítjuk. A projekt előre meghatározott ideje alatt ehhez a témához kapcsolódva sajátíthatják el a gyerekek az ismereteket. Amellett, hogy változatos, érdekfeszítőbb tanításra ad lehetőséget, igen motiváló módszer.
Az idei célom az olvasóvá nevelés volt, amikor a „Könyvmoly projektet” kitaláltam. Néhány gyermek már szívesen forgatott könyvet a kezében, de a célom az volt, hogy ezt mindenkinél elérjük év végére. Így történt, hogy az év elején Igazgató Úr felolvasott egy „titkos” üzenetet egy egyelőre „ismeretlen” személytől, aki felkérte osztályunkat egy rejtélyes könyvtári eset megoldására. Az osztályunk ezt örömmel elvállalta. Abba is lelkesen beleegyeztek, hogy a cél érdekében a meghirdetett „könyvmoly-képzésen” is részt vegyenek. Ennek során különböző feladatokat, kihívásokat kapunk egész évben, amiknek hol egyénileg, hol osztályszinten kell megfelelnünk. Legkedvesebb idei feladatunk volt az olvasás népszerűsítése iskolánkban. Hetekig ötleteltünk és készültünk rá, majd boldogan figyeltük hogyan működik a népszerűsítésre kidolgozott kihívásunk.
A témához az olvasás órákon kívül más tantárgyakból is kapcsolódunk. Molyokat gyűjtünk, molyokkal számolunk matek órán, tanulunk magáról a moly élőlényről és kézműveskedünk a témával kapcsolatosan. A tantermünk díszei között is sok-sok moly, lárvácska és könyv található. Kötelező olvasmányunk feldolgozása is a könyvtár témához kapcsolódik (Bosnyák V.: Tündérboszorkány).
Bár még csak az év felénél járunk, de láthatóan nőtt már az olvasás népszerűsége osztályunkban. Folyamatosan könyvajánlókat tartanak egymásnak, osztálytermi könyvkölcsönzőt alakítottak ki saját könyveikből a gyerekek. Odafigyelnek arra, hogy mindenki talál-e számára megfelelő olvasmányt, hiszen év végéig minden molytanoncnak legalább 5 regényt el kell majd olvasnia. Amennyiben ez sikerül, könyvmolyokká válunk és az osztály engedélyt kap egy izgalmas kirándulásra.
Jól haladunk a cél felé és közben nagyon élvezzük a „molyolást”!
Kovács Lia tanárnő beszámolója a projektoktatásról.